SMC Bijeenkomst 3 | Peter Minkjan

Home / Portfolios / SMC Bijeenkomst 3 | Peter Minkjan

DEEL DEZE BLOG EN MAAK KANS OP EEN IPAD?

Gisteren was ik, samen met collega Mark, aanwezig bij een bijeenkomst van de Social Media Club Enschede, voor een presentatie van Peter Minkjan. Peter is auteur van het boek “scoren met facebookmarketing” en oprichter van het Facebook marketing platform Likeconomics. Een van de tips van Peter was: “Wees af en toe een Nico”. Nico? Ja Nico: klik. Oftewel geef handige tips weg.
Die tip brengen we vandaag direct in praktijk. Hierbij de highlights van de avond aangevuld met onze eigen ervaringen met Facebookmarketing.

GA BLOGGEN

Ga bloggen als advies op een bijeenkomst over Facebookmarketing? Ja, want bloggen levert veel op. Wat dacht je van meer traffic naar je website, de mogelijkheid om jezelf als autoriteit neer te zetten en betere vindbaarheid in zoekmachines? Dus bloggen en daarna natuurlijk Facebook.

FACEBOOK IS NIET VOOR DE NIEUWE KLANT

Je leest het goed. Met Facebook zul je weinig nieuwe klanten vinden. 84% van de fans zijn klant of klant geweest. Facebook is daarmee bij uitstek het middel om je loyale klant nog meer aan je te binden en van deze klant een ambassadeur te maken. Houd hier rekening mee met de content die je plaatst.

FEITEN OM REKENING MEE TE HOUDEN.

Tijdens de avond komen er veel feiten voorbij die handig zijn om te weten als je aan de slag gaat met Facebookmarketing. Onze top 3:

  • De twee belangrijkste redenen waarom men ‘op Facebook zit’ zijn: contact met vrienden en entertainment. En niet om voor de zoveelste keer die like-actie van de bakker op de hoek te zien. Denk hieraan bij de content die je plaatst.
  • 85% van de interactie op Facebook gebeurt in de tijdlijn (nieuwsfeed). Minder dan 1% van degenen die een pagina geliked hebben, komt weer terug op de pagina. Twee overtuigende getallen om voor goede zichtbaarheid in de tijdlijn te zorgen. De optimalisatie van je overige Facebookpagina’s is daarmee minder belangrijk.
  • Een wedstrijd of like-actie mag niet via de tijdlijn georganiseerd worden. Dit moet via een applicatie. Kijk bijvoorbeeld hoe Stijlgenoten dat heeft gedaan met deze foto-actie op de facebookpagina van het Kornputkwartier.

 ADVERTEREN OP FACEBOOK

Adverteren op Facebook is een goede manier om meer fans te krijgen. Maak daarbij gebruik van de kennis die Facebook heeft van haar gebruikers. Oftewel schiet niet met hagel, maar zet je advertenties gericht in. Target, target en nog eens target. Je advertentie alleen laten zien aan fans van zanger Rinus? Ja, dat kan! In Enschede en omgeving zijn dit 20 personen. Maar je kunt bijvoorbeeld ook targetten op alle mannen in de leeftijd van 20 tot 30 jaar die in Den Ham wonen.

DE EDGERANK BEPAALT DE ZICHTBAARHEID VAN JOUW POST

Facebook werkt met een filter dat bepaalt hoe hoog jouw post in de tijdlijn van je fans komt te staan. Het laatst geplaatste bericht komt dus niet automatisch bovenin de tijdlijn, zoals bijvoorbeeld bij Twitter. Dit filter, de edgerank, wordt bepaald door drie waarden: affiniteit tussen de ontvanger en de zender, gewicht van de post (is het tekst, beeld, video of een link) en de tijd. Meer weten over de edgerank? Kijk eens hier.

DEEL DEZE BLOG EN MAAK KANS OP EEN IPAD

Eh, nee dus (al stellen we het wel op prijs als je deze blogt deelt. Ook op Facebook werken dit soort acties niet, want je volgers zijn geïnteresseerd in jou en niet in iPads. Tenzij je iPads verkoopt natuurlijk. Wat wel werkt, is relevante content. Korte content, want Facebook kapt je tekst af na 160 tekens. Hiernaast blijkt dat de interactie bij posts van meer dan 240 tekens flink afneemt. Foto’s leveren meer interactie op dan video’s. En linkjes blijken helemaal weinig interactie op te leveren. Stel vragen, wees origineel, geef antwoord op vragen. Kortom; wees alles behalve een Ivo Niehe (lees: het niet alleen over jezelf hebben).

Gemiddeld volgt een Facebookgebruiker 8 merken op Facebook. Vorig jaar waren dit nog 6 merken. Om één van deze 8 merken te worden, heeft Peter de volgende 11 gouden contenttips:

  1. Gebruik de kracht van foto’s en video’s
  2. Moedig interactie aan
  3. Geef een kijkje in de keuken
  4. Houd het luchtig
  5. Wees positief
  6. Laat historie zien
  7. Speel in op actualiteit
  8. Geef handige tips
  9. Gebruik feedback ook echt
  10. Breng Facebook offline tot leven
  11. Beloon fans

Tot slot gaf Peter nog een verrassende, maar wat mij betreft zeer belangrijke, tip. Zorg eerst voor je website en richt je daarbij op natuurlijke zoekmachine optimalisatie (SEO), eventueel aangevuld met betaalde optimalisatie (SEA). Kijk daarna wat de mogelijkheden zijn op social vlak.

En zo eindigt de avond waar we ook mee begonnen: de website. Al met al een interessante en inspirerende avond die ervoor heeft gezorgd dat wij een aantal al sluimerende ideeën uit gaan werken om onze fans op Facebook te belonen…. Wordt vervolgd!

Auteur

armanda-smit

 

Armanda Smit
Senior projectmanager bij Reclamebureau Stijlgenote

Voorgaande bijeenkomsten
Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.