SMC Bijeenkomst 4 | Jan Willem Alphenaar

Home / Portfolios / SMC Bijeenkomst 4 | Jan Willem Alphenaar

Jan Willem Alphenaar

DAAR WEET IK WEL EEN MANNETJE VOOR

Geplaatst op 22 mei, 2013 door Armanda Smit


Over wat ik leerde van 
Jan Willem Alphenaar bij de Social Media Club Enschede

Na de workshop van onszelf afgelopen donderdag, waren we gisteren aanwezig bij de vierde bijeenkomst van de Social Media Club Enschede. Op het programma stond een presentatie van Jan Willem Alphenaar.  De aankondiging van deze avond beloofde veel: “Met online media (social media) als centraal thema praat Jan Willem de toehoorders bij over de actuele ontwikkelingen, mogelijkheden en gevaren. Een inspirerend, toegankelijk, informerend verhaal met praktische voorbeelden en een vleugje humor. ” En veel vertelde Jan Willem ook. Over zijn achtergrond, over trends, over zaken doen met social media, over de zin en onzin van fans kopen, over contentstrategie en over hoe je een goede verkoper wordt. Veel gehoord dus. Teveel om allemaal in een blog samen te vatten. Maar de belangrijkste boodschap (en tevens bevestiging* voor mij) was duidelijk: “Kennisdelen is de beste verkooptechniek die bestaat.”

JOUW CONTENT IS JE MUNITIE

Social media is niets anders dan mond-tot-mondreclame in een nieuw jasje. En laat mond-tot-mondreclame nou net de grootste beïnvloeder zijn van consumenten in hun keuzeproces.

Zorg dus dat je online zichtbaar bent.

 

En dan niet door te zeggen dat je de beste bent, maar door kennis te delen. Dat mag geen probleem zijn, want iedere organisatie heeft wel iets zinvols te vertellen. Niet alleen de directeur, maar ook de medewerker die met de poten in de modder staat. Maak daar een blog van (eventueel laat je die proeflezen door een tekstschrijver) en plaats het verhaal op je website. En dan komt de belangrijkste stap: distribueer je content. Verspreid je blog via Twitter, Facebook, LinkedIn en Google+.  Meet welk kanaal je de meeste clicks, reacties en verwijzingen oplevert. Richt je primair op dat kanaal en gebruik de andere kanalen als aanvulling. Uit cijfers van Jan Willem bleek bijvoorbeeld met name LinkedIn interessant te zijn. Dit komt doordat LinkedIn geen tijdlijn is en content daardoor langer zichtbaar blijft. Vergeet bij het verspreiden van je content niet de grote online kennissites waar je  vaak blogs kunt plaatsen. Die sites hebben al een groot bereik opgebouwd en daar kun je op meeliften.

VAN KENNISDELER NAAR INFLUENCER

Op grond van het voorafgaande zou je de optimale contentstrategie kunnen samenvatten in de volgende stappen:

1. Verzamelen
2. Verpakken
3. Ontsluiten
4. Distribueren

Herhaal deze stappen continu met onderwerpen die belangrijk zijn voor jouw bedrijf.

Creëer en verspreid je vaak inhoudelijk goede en relevante content, dan word je van kennisdeler vanzelf een influencer. Zo werkt online media perfect als mond-tot-mondreclame.  En is het antwoord op de vraag “Ken jij een mannetje voor  <vul hier je dienst of product in>?” meer dan ooit klip en klaar.

*p.s. Waarom het verhaal van Jan Willem een bevestiging was? Bekijk de pagina over de influence-methode (www.influencemethode.nl) van Stijlgenoten eens..

Auteur

armanda-smit

 

Armanda Smit
Senior projectmanager bij Reclamebureau Stijlgenote

Voorgaande bijeenkomsten
Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.