SMC Bijeenkomst 8 |Social Media en Onderwijs

Home / Portfolios / SMC Bijeenkomst 8 |Social Media en Onderwijs

Gustaaf Vocking

Jacqueline van Meurs

Social media voor scholen. Het begint bij de braadworstkraam.

Gisterenavond was ik bij de bijeenkomst Social Media & Onderwijs georganiseerd door de Social Media Club Enschede. Sprekers waren Gustaaf Vocking en Jacqueline van Meurs. Omdat wij bij Exxtra voor een aantal onderwijsinstellingen werken en vaak vragen krijgen over het gebruik van Social Media had ik me aangemeld voor deze bijeenkomst.

Jaqcueline van Meurs: dankzij Facebook wordt onze communicatie wel gelezen

Jacqueline Meurs was tot voor kort directeur van openbare basisschool Glanerbrug Zuid. Jacqueline noemt het een sociaal uitdagende school met vooral kinderen van laagopgeleide ouders. Ouders mobiliseren voor ouderavonden en themabijeenkomsten was in het verleden dan ook altijd lastig.

Jacqueline van Meurs: “Het woord thema in een uitnodiging voor een themabijeenkomst schrikt de ouders al af. Ze begrijpen dat niet.”

Dat meegegeven briefjes niet overkwamen en dat de papieren en e-mail nieuwsbrief niet werden gelezen was echt een groot probleem. Wel begrijpelijk volgens Van Meurs want veel ouders hebben waarschijnlijk zelf slechte herinneringen aan hun schooltijd en willen liever niet meer geconfronteerd worden met “de school”. Zelfs het binnenlopen van de school en het ruiken van het typische schoolluchtje kan al weerstand oproepen bij deze ouders.

Sociaal bij de braadworstkraam

Op een gegeven moment merkte Van Meurs dat ouders wel naar laagdrempelige evenementen kwamen. Daarom besloot ze om tijdens de jaarlijkse en altijd drukbezochte kerstmarkt een vragenrondje te doen. Ze nam plaats bij een schminkmoeder en liet een groot vraagteken op haar gezicht schminken. Daarmee ging ze spontaan bij alle ouders langs en belande uiteindelijk bij de Glanerbrugse mannen die vanzelfsprekend de braadworstkraam hadden opgezocht. Dit veldwerk leverde bruikbare inzichten op. Moeders gaven aan vaak moeite te hebben met het vinden van een oppas en konden daarom niet naar school. Vaders vonden het allemaal te moeilijk en begrepen de vaktaal niet.

“Je moet ons gewoon vertellen dat het belangrijk is. Dan komen we wel. Zei een vader terwijl hij het laatste stukje braadworst met veel smaak verorberde.”

Waarom doen jullie het niet via Facebook zeiden de ouders?

Uiteindelijk kwam de oplossing van de ouders zelf. Facebook gebruikten ze bijna allemaal. Logisch wellicht maar niet zonder gevaren. OBS Glanerbrug Zuid had vanuit het verleden al eens te maken gehad met een Hyves pagina over de school die was opgezet en beheerd werd door een aantal ouders en oud leerlingen die de nodige aversies hadden tegen de school. Resultaat was een Hyves pagina boordevol verkeerd gespelde schuttingtaal. De pagina was inmiddels offline maar Van Meurs was niet op zoek naar een herhaling van deze gebeurtenis.

Gewoon beginnen zeiden ze bij Both

Na wat veldwerk en een gesprekje met het Enschedese Both Social, die zeiden dat je gewoon simpel en klein moet beginnen, werd de knoop doorgehakt. Simpel maar doordacht en in 3 stappen bedacht Van Meurs de volgende strategie:

  1. Beginnen met informeren van ouders, het team, de OR etc. Er moet commitment zijn. En de basis moet doordacht zijn. Als er kinderen niet op de foto willen of mogen dan moet dat van tevoren vastgelegd zijn.
  2. Een Facebook team samenstellen van ongeveer 10 mensen dat bestaat uit onder andere ouders en leerkrachten.
  3. Afspraken maken over de communicatie. Wat hoort op Facebook thuis en wat niet. Wat is onze toon en hoe vaak gaan we berichten plaatsen.

Na het vaststellen van de strategie werd met veel enthousiasme begonnen en groeide het aantal vrienden elke dag. Er is bewust gekozen voor een luchtige benadering met een fijne en gezellige toonzetting.

Jacqueline van Meurs: “Als we een culturele activiteit organiseren, dan zetten we daarvan een foto op Facebook met een korte uitleg van het project. Daarnaast zie je een foto dat diezelfde groep na afloop een loempia eet bij de loempiakraam van de vader van een klasgenoot. Dat houdt het luchtig.”

Van Meurs en haar team hebben veel geleerd van deze praktische aanpak. Enkele concrete tips die ze kan geven:

  • Laat je team zien. Ook op Facebook.
  • Gebruik korte teksten. Op ‘lees meer’ klikken is vaak al teveel moeite.
  • Gebruik geen privé accounts voor de communicatie van je school.
  • Blijf de nieuwsbrief, meegeefbriefjes en dergelijke gebruiken.
  • Facebook is goed te gebruiken voor nieuws en acties. Als je echt iets wilt vertellen dan kun je beter de website en drukwerk gebruiken. Meld wel op Facebook dat er iets belangrijks te lezen valt in de nieuwsbrief. Kondig dat gewoon kort aan.
  • Meten is weten. Facebook geeft je uitgebreid en duidelijk inzicht in je statistieken.

Van Meurs en haar team hebben het goed en doordacht aangepakt. Social Media is meer dan Facebook, Twitter en YouTube. Het is het gesprek met je doelgroep. Dat begint in dit geval bij de braadworstkraam en wordt online voortgezet. Ik weet zeker dat het dit jaar aan de braadworstkraam wederom gezellig wordt en dat er menigmaal wordt gesproken over een leuke foto of video op Facebook.

Gustaaf Vocking over Social Media

Na de presentatie van Jacqueline van Meurs was de beurt aan Gustaaf Vocking, een professionele spreker over online en offline marketingaangelegenheden. Hij combineert dit met een deeltijdbetrekking in het onderwijs.

De presentatie van Vocking ging meer over de theorie en het hoe (niet) en waarom inzetten van social media. Veel onderwijsinstellingen doen het nog niet zo denderend volgens hem. Ze gebruiken social media voor persberichten, bedelbrieven, melden van nieuwe opleidingen en onderzoeksvragen. Daarmee zenden ze alleen in plaats van dat ze ‘engagen’.

Vocking vergelijkt social media met het dorpsplein van vroeger en onderstreept daarmee zeer vakkundig het verhaal van Jacqueline van Meurs. Op je dorpsplein (in Glanerbrug staat daar een braadworstkraam) praat je met elkaar, ben je nieuwsgierig, wissel je roddels uit en kom je elkaar tegen. Zo moet je social media ook gebruiken.

Advertenties werken niet op social media. Moderne PR is een dialoog en geen advertentie. Op zijn vraag aan de zaal wie er wel eens op een advertentie klikt tijdens het Facebooken reageren slechts 2 van de circa 40 bezoekers positief.

Ook Gustaaf Vocking geeft het publiek een aantal tips en voorspellingen mee naar huis:

  • Op termijn wordt onderwijs gratis en online beschikbaar. Welke rol gaan de huidige onderwijsinstellingen dan vervullen?
  • Studenten gebruiken geen Microsoft producten meer.
  • Doelgroepen zappen tussen media. Gebruik (of experimenteer) dus met alles dat bruikbaar lijkt en focus niet alleen op Facebook of LinkedIn.
  • Kijk waar je je verhaal kwijt kunt en ga daar naartoe.
  • Studenten bepalen zelf waar ze communiceren. Blackboard wordt steeds vaker ingeruild voor een besloten Facebook groep.
  • Social media is niet geschikt voor marketing, pr of kostenbesparing. Social media is er om de dialoog aan te gaan.
  • Het aantal likes van een Facebookbagina zegt niet zoveel. Je moet kijken naar het aantal mensen dat het over je heeft. Engagement dus.

De bijeenkomst was leerzaam en de deelnemers waren bovengemiddeld belangstellend en positief. Mensen die in het onderwijs werken, krijgen, of ze willen of niet, ook de komende tijd met veel veranderingen te maken. Het is daarom goed om te zien dat Social Media Club Enschede een bijdrage levert aan de bewustwording hiervan binnen het onderwijs.

 

Auteur

s_0433fd794aSascha Mengerink

Website: www.exxtravagant.nl

Voorgaande bijeenkomsten
Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.